PIAGAM
PELANGGAN KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
Kami,
warga Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dengan penuh tekad dan iltizam
berikrar dan berjanji akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk
menyediakan sistem pendidikan yang terbaik berasaskan budaya ilmu bagi memenuhi
kehendak negara, masyarakat dan individu serta memenuhi matlamat pendidikan
negara seperti berikut:
PENGURUSAN DAN PEMBANGUNAN
Pembangunan
Menguruskan perolehan kerja KPM
dengan amanah, adil dan cekap:
(i)
Mengeluarkan surat setuju terima
kepada petender yang berjaya dalam tempoh 6 bulan dari tarikh tutup tender;
(ii)
Mengemukakan dokumen kontrak kepada
kontraktor dan jabatan pengguna dalam tempoh satu bulan daripada tarikh
ditandatangani;
(iii)
Mengembalikan Cagaran Keselamatan
setelah syarat-syarat kontrak disempurnakan sebulan kuatkuasanya tamat; dan
(iv)
Mempamerkan nombor kelompok selepas
sebulan daripada tarikh invois diterima
bagi bekalan peralatan.
Kewangan
(i)
Memastikan agihan waran peruntukan
Belanja Mengurus kepada Program/ Aktiviti dilaksanakan dalam tempoh 7 hari
bekerja;
(ii)
Menerima dan menimbangkan Permohonan Pakej
yang lengkap dalam tempoh 10 hari bekerja; dan
(iii)
Memastikan pembayaran Kumpulan Wang
Amanah Pelajar Miskin (KWAPM) dikreditkan ke dalam akaun sekolah/ Pejabat Pelajaran
Negeri (PPD) dalam tempoh 14 hari daripada tarikh permohonan diterima.
Pengurusan Aset
Menguruskan permohonan pelantikan
dalam tempoh 2 minggu bagi pelantikan seperti berikut:
(i)
Pegawai Aset;
(ii)
Pegawai Pemeriksa Harta Modal dan
Inventori;
(iii)
Lembaga Pemeriksa Pelupusan;
(iv)
Jawatankuasa Penyiasat; dan
(v)
Pegawai Pemverifikasi Stok.
Pengurusan Sumber Manusia
Memproses
urusan kenaikan pangkat Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP) bagi laluan
hakiki, cemerlang dan time-based serta Anggota Kumpulan Sokongan (AKS)
bagi laluan hakiki dan time-based untuk dikemukakan kepada Lembaga
Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Pendidikan (LKPPP) dalam tempoh tiga (3) bulan
dari tarikh perakuan lengkap diterima.
Tajaan Pendidikan
Mengeluarkan
surat kelulusan cuti belajar kepada Pegawai Perkhidmatan Pendidikan dalam
tempoh tiga (3) minggu selepas permohonan lengkap diterima.
Pembayaran Bil dan Invois
Memastikan
bayaran bil dan invois dibuat tidak melebihi empat belas (14) hari dari tarikh
penerimaan (bagi dokumen yang lengkap).
Pengurusan Aduan
(i)
mengemukakan maklumbalas kepada
isu-isu yang berkaitan KPM melalui media dalam tempoh tiga (3) hari selepas
siaran;
(ii)
menghantar surat akuan terima kepada pengadu
dalam tempoh tiga (3) hari dari tarikh aduan diterima; dan
(iii)
memberi maklum balas aduan kepada
pelanggan dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja setelah keputusan penuh diterima.
DASAR PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan
(i)
Menghasilkan perancangan dasar dan
pembangunan pendidikan, laporan penyelidikan dan penilaian pendidikan, dan
analisis data pendidikan bagi memenuhi keperluan penggubal dan pemutus dasar
dalam masa yang ditetapkan:
a. Menggubal
dasar pendidikan bagi memenuhi keperluan sistem pendidikan dalam tempoh enam
(6) bulan;
b. Menghasilkan
laporan pencapaian Pelan Induk Pembangunan Pendidikan dalam bentuk Kad Laporan
dua (2) kali setahun; dan
c. Menyediakan
data dan maklumat pendidikan yang kemas kini, tepat serta sahih sebanyak dua
(2) kali setahun.
(ii)
Membekalkan data dan maklumat
pendidikan yang dipersetujui oleh pihak pengurusan atasan kepada individu,
agensi dalam dan luar KPM serta pertubuhan antarabangsa dalam tempoh tujuh (7)
hari bekerja; dan
(iii)
Memberi keputusan terhadap cadangan
penyelidikan pendidikan selewat-lewatnya empat belas (14) hari bekerja selepas
permohonan lengkap diterima.
Lembaga Peperiksaan
Mengurus
PeperiksaanAwam berdasarkan kepada Kurikulum Kebangsaan KPM dan mengumumkan
keputusan yang sah dalam tempoh empat (4) bulan selepas peperiksaan serta
mengeluarkan sijil dalam tempoh enam (6) bulan selepas keputusan peperiksaan.
Pembangunan Kurikulum
Memastikan
khidmat kepakaran dan runding cara berkaitan kurikulum diberi dalam tempoh lima
(5) hari bekerja.
Teknologi Pendidikan
Memastikan
semua sekolah mencapai tahap minimum tiga (3) bintang berdasarkan Smart School
Qualification Standards (SSQS) pada tahun semasa.
Pengurusan Buku Teks
Memastikan
pembekalan buku teks di bawah Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT) sampai ke sekolah
sebelum sesi tahun baru persekolahan bermula.
OPERASI PENDIDIKAN
(i)
Mengeluarkan surat tawaran kemasukan
murid dalam tempoh maksimum:
a. 30
hari bekerja sebelum tarikh pendaftaran bagi sekolah harian, teknik, sukan,
seni dan khas;
b. Mengumumkan
keputusan pemilihan dan penempatan murid ke Tingkatan 1 di Sekolah Berasrama
Penuh (SBP) melalui laman web KPM dalam tempoh 45 hari selepas keputusan UPSR
diumumkan; dan
c. Mengumumkan
keputusan pemilihan dan penempatan murid ke Tingkatan 4 di Sekolah Berasrama
Penuh (SBP) melalui laman web KPM dalam tempoh 45 hari selepas keputusan PMR
diumumkan.
(ii)
Memastikan penempatan dan pertukaran
guru dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja sebelum tarikh lapor diri;
(iii)
Mengurus pengecualian wajib bagi
kanak-kanak/murid berkeperluan khas dalam tempoh enam puluh (60) hari bekerja
dari tarikh permohonan diterima;
(iv)
Mengeluarkan status permohonan
penubuhan sekolah swasta dan sekolah antarabangsa yang memenuhi terma dan
syarat dalam tempoh tiga puluh (30) hari bekerja;dan
(v)
Mendaftarkan Sekolah Agama Bantuan
Kerajaan (SABK) selepas 30 hari memorandum persefahaman ditandatangani.
PEMBANGUNAN PROFESIONALISME KEGURUAN
(i)
Memastikan tidak kurang 80% daripada
kursus-kursus peningkatan profesionalisme guru yang dirancang untuk guru-guru
dalam perkhidmatan dapat dilaksanakan setiap tahun;
(ii)
Memastikan dalam tempoh enam (6)
bulan pertama guru permulaan yang dikeluarkan dari Institut Pendidikan Guru
(IPG) memenuhi 80% kehendak pelanggan berdasarkan instrumen penilaian dari
aspek kualiti diri; pengetahuan dan kemahiran dalam pengajaran dan
pembelajaran; kebolehan mengurus kokurikulum; dan kemampuan mengurus
tugas-tugas di sekolah;
(iii)
Memastikan sekurang-kurangnya 80%
program latihan yang didaftarkan dalam dokumen Program Latihan IAB pada tahun
berkenaan dilaksanakan;
(iv)
Memastikan tidak kurang 80% pengetua dan guru
besar yang baru dilantik dalam tempoh satu tahun mendapat latihan pengurusan
dan kepimpinan sekolah di Institut Aminuddin Baki (IAB);
(v)
Mengemukakan Laporan Penarafan Kendiri Sekolah
berasaskan Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM) bagi sekolah di bawah
Kementerian Pelajaran Malaysia kepada Y.B. Menteri Pelajaran dalam bulan
Oktober setiap tahun;
(vi)
Memastikan penempatan dan pertukaran
guru dimaklumkan dalam tempoh 14 hari bekerja sebelum tarikh lapor diri;
(vii)
Memaklumkan calon yang berjaya dan
tidak berjaya mengikuti latihan di Institut Pendidikan Guru (IPG) dalam tempoh
14 hari bekerja sebelum tarikh pendaftaran; dan
(viii)
Mengurus pengambilan calon guru
pra-perkhidmatan dan dalam perkhidmatan dalam tempoh 90 hari bekerja selepas
pengiklanan.
PIAGAM
PELANGGAN IPGM DAN IPG
Piagam Pelanggan
Kami warga Institut Pendidikan Guru
Malaysia dan Institut Pendidikan Guru (IPGM dan IPG) dengan tekad dan iltizam
berikrar dan berjanji menumpukan tenaga dan usaha kami untuk:
·
memaklumkan penempatan pemohon yang berjaya mengikuti pengajian di
IPG dalam tempoh 10 hari bekerja selepas senarai pemohon tersebut diterima dari
organisasi berkaitan.
·
memastikan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran mematuhi
kurikulum pendidikan guru.
·
memaklumkan keputusan peperiksaan akhir program / kursus dalam
tempoh tujuh (7) hari bekerja selepas mesyuarat Senat.
·
menganugerahkan Ijazah atau Diploma kepada lulusan dalam tempoh
enam (6) bulan selepas keputusan peperiksaan akhir diumumkan.
·
memastikan guru baharu lulusan IPGM memenuhi
92% kehendak sekolah dari aspek kualiti diri, kemahiran dalam
pengajaran-pembelajaran, kebolehan mengurus
kokurikulum, dan kemampuan mengurus tugas-tugas di sekolah.
·
mengambil tindakan setiap aduan pelanggan dalam tempoh tiga (3)
hari bekerja.
No comments:
Post a Comment